Leren in contact met paarden
Een methode om leren voor kinderen zowel gemakkelijker als leuker te maken.
Heb je moeite met lezen, rekenen, spelling, klokkijken of vind je leren gewoon stom?
Heeft jouw kind problemen met motivatie voor leren van schoolvakken?
Wanneer er sprake is van een 'leerprobleem', verlies van motivatie of moeite met de wijze waarop het schoolse leren wordt aangeboden dan bieden wij kinderen de mogelijkheid om te leren in contact met paarden.
Dit doen wij door op een ervaringsgerichte manier aan de slag te gaan met hetgeen wat lastig is. We bekijken het lesonderdeel van verschillende kanten, vanaf diverse hoogtes en vanuit beweging.
Door de focus van het leren af te halen ons te richten op samenwerken, onderzoeken, bewegen en plezier maken met en óp het paard worden er andere hersengebieden aangesproken. Kinderen mogen bij ons leren op hun eigen wijze. Leren wordt dan letterlijk anders. En wij vinden dat anders heel leuk.
Onze ervaringsgerichte manier van leren combineren we met de methode:
ANDERS LEREN MET PAARDEN.
Hoe werkt het?
Het kind stelt samen met zijn ouder(s)/verzorgers een persoonlijk pakket samen door modules te kiezen. Dat kan variëren van een losse module tot een langer traject van meerdere modules. Precies dat wat nodig is voor het kind en in het tempo van het kind. De trainingen zijn geen vervanging voor een dyslexiebehandeling. Het is aan te raden om goed te overleggen met de coach als u een training gelijktijdig met een dyslexiebehandeling wilt doen. Dit om te voorkomen dat de belasting voor het kind te zwaar wordt en er sprake kan zijn van gebruik van verschillende termen waardoor verwarring kan ontstaan.
Lees hieronder de verschillende modules:
Mindset
Bepaal zelf hoe je je voelt door anders te denken. Herken niet helpende rode gedachten en leer hoe je ze verandert in helpende groene gedachten.
Woordspelling
Leer de belangrijkste spellingsregels: dichte klank (hakwoord), lange open klank, korte open klank, tweetekenklank, eind d of t, stomme e, sch en viertekenklank. Gebaseerd op de F&L methode Taal in Blokjes.
Werkwoordspelling
Hoe zit het toch met die d en die t in de tegenwoordige tijd en die de(n) en te(n) in de verleden tijd? Incl. kofschip!
Klokkijken analoog en/of digitaal
Grip op de tijd. Kies uit analoog en/of digitaal.
Tafels
Welke tafel(s) wil jij leren? Ontdek het patroon en zet ze in je hoofd
Optellen/aftrekken
Flitsen en splitsen met de getallen(lijn) 1 t/m 10, tellen over de 10, de getallen(lijn) tot 20 en de getallen(lijn) tot 100.
Algemene coaching met hulp van het paard.
Hierbij valt te denken aan het verbeteren van diverse executieve functies (leervoorwaarden) zoals emotieregulatie, werkgeheugen, doelgerichtheid e.d. Ook ouderbegeleiding valt hieronder. Soms kunnen kinderen pas weer in beweging komen als ouders hun eigen vraagstuk hebben uitgewerkt. U kunt met de coach afstemmen aan welke leerdoelen wordt gewerkt. Hiervoor wordt een plan op maat gemaakt. Leer hier meer over bij coaching op maat.
ANDERS LEREN MET PAARDEN
De ALMP methode is ontwikkeld voor basisschool kinderen vanaf groep 4. Door de lesstof volgens de eigen leerstijl (visueel/ kinesthetisch in plaats van auditief) aan te bieden ontdekken kinderen een andere manier van leren.
Het leren samen met paarden brengt kinderen in beweging. Dit maakt dat de rechter- en linkerhersenhelft soepeler gaan samenwerken. Door deze driedimensionale beweging krijgen de hersenen veel zintuiglijke informatie, zoals de spieren, gewrichten, ogen en oren.
Mede door de beweging met en óp het paard is het effectief gebleken dat kinderen vooruitgaan en meer plezier ervaren in het leren. Een combinatie dat tegelijkertijd ontprikkelend werkt, de concentratie vergroot en de rompbalans stimuleert.
Leer naast je huiswerk ook over paarden én jezelf!